Кейс-метод как средство оценивания и развития терминологической компетентности будущего педагога

  • Нина Валентиновна Бордовская ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет» https://orcid.org/0000-0003-4425-6326
  • Елена Aнатольевна Кошкина Северный (Арктический) федеральный университет имени М.В. Ломоносова https://orcid.org/0000-0003-1590-1752
  • Марина Анатольевна Тихомирова ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет» https://orcid.org/0000-0001-5940-8367
  • Наталья Бочкина Эдинбургский университет http://orcid.org/0000-0002-4773-4584
Ключевые слова: будущий педагог, терминологическая компетентность, дидактический термин, терминология, кейс-метод, типология кейсов

Аннотация

Введение. Статья посвящена анализу диагностического и образовательного потенциала кейс-метода в формировании терминологической компетентности будущих педагогов в области дидактики. В связи с малочисленностью комплексных исследований в области педагогики высшей школы впервые
рассмотрены теоретические и практические аспекты применения кейсов при изучении  и дактической
терминологии в процессе освоения студентами образовательных программ педагогического профиля. Цель статьи – описание научных основ отбора и применения кейсов при изучении особенностей формирования терминологической компетентности в области дидактики и оценка их эффективности на разных уровнях профе ссионального образования педагога.
Материалы и методы. Исследование построено на основе анализа результатов решения педагогических кейсов. Обработка данных производилась с применением методов математической статистики. Выборочная совокупность составила 860 чел., в которую вошли студенты, получающие среднее профессиональное и высшее образование, педагоги общеобразовательных школ и организаций среднего профессионального педагогического образования.
Результаты исследования. Полученные результаты показывают, что эффективность применения
кейс-метода для исследования уровня сформированности терминологической компетентности обеспечивается заданиями предметно-познавательного, профессионально-речевого и рефлексивно-оценочного типов. Эмпирическая проверка комплекса заданий позволила  зафиксировать различия в уровнях сформированности терминологической компетентности у будущих педагогов на разных этапах профессионального образования, значимость предметно-познавательного компонента для обеспечения усвоения терминологии в области профессиональной деятельности. Данное исследование расширило представления о принципах отбора и структурирования кейс-заданий для оценки и повышения уровня развития терминологической компетентности будущего педагога в процессе изучения теоретических основ современного обучения, а также о стратегиях их применения в профессиональном педагогическом образовании.
Обсуждение и заключение. Данная проблематика может получить свое развитие при исследовании
специфики усвоения терминологии других предметных областей в системе профессионального педагогического образования, а также при изучении актуального уровня терминологической компетентности у педагогических работников общеобразовательных организаций и организаций профессионального образования. Практическая значимость статьи заключается в раскрытии потенциальных возможностей кейс-метода и методики его применения в вузовском образовательном процессе в диагностических и дидактических целях.

Биографии авторов

Нина Валентиновна Бордовская, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет»

заведующий кафедрой психологии образования и педагогики ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет» (199034, Россия, г. Санкт-Петербург, Университетская набережная, д. 7-9), академик Российской Академии образования, доктор педагогических наук, профессор, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4425-6326, Researcher ID: F-8504-2015, nina52@mail.ru

Елена Aнатольевна Кошкина, Северный (Арктический) федеральный университет имени М.В. Ломоносова

профессор кафедры педагогики ФГАОУ ВО «Северный (Арктический) федеральный университет имени М. В. Ломоносова» (163002, Россия, г. Архангельск, набережная Северной Двины, д. 17), доктор педагогических наук, доцент, ORC ID: https://orcid.org/0000-0003-1590-1752, Researcher ID: S-5627-2016, coschkina.el@yandex.ru

Марина Анатольевна Тихомирова, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет»

старший преподаватель кафедры психологии образования и педагогики ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет» (199034, Россия, г. Санкт-Петербург, Университетская набережная, д. 7-9), кандидат психологических наук, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5940-8367, Researcher ID: E-4940-2018, tikhomarina@gmail.com

Наталья Бочкина, Эдинбургский университет

преподаватель статистики математического факультетета Эдинбургского университета (EH9 3FD, Великобритания, г. Эдинбург, Питер-Гатри-Тейт-стрит), доктор философии (статистика), ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4773-4584, Researcher ID: E-3660-2018, N.Bochkina@ed.ac.uk

Литература

Churilova I.N. [Professional terminology as means of professional communication in training of specialists in theater arts]. Vestnik nauki Sibiri = Siberian Science Bulletin. 2015; 1s(15):223-229. Available at: http://sjs.tpu.ru/journal/article/view/1224/811 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Strijbos J., Engels N., Struyven K. Criteria and standards of generic competences at bachelor degree level: A review study. Educational Research Review. 2015; 14:18-32. (In Eng.) DOI: 10.1016/j.edurev.2015.01.001

Bordovskaia N. Paradigms of teaching: past and present. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Ser. 12: Psihologiya. Sociologiya. Pedagogika = Vestnik of Saint Petersburg University. 2010; 4:5-12. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=15612381 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Zymnaya I.A. Competency and competence in the context of competence approach in education. Inostrannye yazyki v shkole = Foreign Languages for Schools. 2012; 6:2-10. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17895289 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Kasprzhak A.G., Kalashnikov S. P. The priority of educational outcomes as a tool for modernization of teacher training programs. Psihologicheskaya nauka i obrazovaniye = Psychological Science and Education. 2014; 3(19):87-104. Available at: http://psyjournals.ru/psyedu/2014/n3/71580.shtml (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Volkov P., Nagovicyn R. Diagnostics options key competences of students of pedagogical specialites in the assessment of learning outcomes. Nepreryvnoye obrazovaniye: XXI vek = Lifelong Education: The XXI Centur. 2017; 4(20):1-16. (In Eng.) DOI: 10.15393/j5.art.2017.3725

Sabelnikova E.V., Khmeleva N.L. Higher education outcomes at the national level on the example of the project “Collegiate Learning Assessment”. Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye = Psychological Science and Education. 2015; 20(2):16-23. (In Russ., аbstract in Eng.) DOI: 10.17759/pse.2015200202

Dewey J.D., Montrosse B.E., Schröter D.C., Sullins C.D., Mattox D.R. Evaluator competencies: What's taught versus what's sought. American Journal of Evaluation. 2008; 29(3):268-287. (In Eng.) DOI: 10.1177/1098214008321152

Artyushkin O.V., Skibitskiy E.G. [Pedagogical technology of development of the terminological potential of the future IT specialis]. Sibirskaya finansovaya shkola = Siberian Financial School. 2008; 4(6):25-30. Available at: http://journal.safbd.ru/sites/default/files/articles/safbd2008-4_25-30.pdf (accessed 05.02.2018).

Barakhoyeva J.M. Linguistic technology of formation of terminological competence of students of pedagogical faculty. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya = Problems of Science and Education. 2016; 2:218. Available at: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=24298 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Ermolaeva Zh.E. About formation of terminological culture of students of Universities of Emercom of Russia. Tekhnologii tekhnosfernoy bezopasnosti = Technology of Technospere Safety. 2014; 5(67). Available at: http://agps-2006.narod.ru/ttb/2014-5/37-05-14.ttb.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Vyshegurov S.Kh. [Terminological competence as requirement of vocational education]. Professionalnoye obrazovaniye v sovremennom mire = Vocational Education in the Modern World. 2012; 4(7):89-97. Available at:

http://www.sibran.ru/journals/issue.php?ID=154158&ARTICLE_ID=154173 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Sokolova E.Ya. The formation of the terminological competence bases in the process of professional foreign language teaching. Mir lingvistiki i kommunikatsii = World of Linguistics and Communication. 2014; 1. Available at: http://www.tverlingua.ru (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Zaychenko A.A. [On some problems of training translators in special terminology in the field of professional communication]. Vestnik Severo-Kavkazskogo gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta = North Caucasus State Technical University Bulletin. 2006; 1:81-84. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11698011 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Loktyushina E.A. [Psychological and pedagogical conditions of forming professional foreignlanguage competence]. Obrazovaniye. Nauka. Innovatsii: Yuzhnoye izmereniye = Education. Science. Innovations: Southern Dimension. 2012; 4(24):195-201. Available at: http://www.oni.sfedu.ru/sites/default/files/oni4%2824%29.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Gural S.K., Tereshkova N.S. Professional competence development on the class of technical translation. Yazyk i kultura = Language and Culture. 2015; 3:80-85. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: 10.17223/19996195/31/8

Bordovskaia N.V., Koshkina E.A. Structural-functional model of terminological competence of the professionals. Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 16. Psihologiya. Pedagogika = Saint-Petersburg State University Bulletin. Series 16: Psychology, Pedagogy. 2016; 4:97-109. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: 10.21638/11701/spbu16.2016.408

Tyomina S.Yu. [Integration of systematic and situational approach during implementation of asetechnologies in professional training of a teacher]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta

im. N.A. Nekrasova = Nekrasov Kostroma State University Bulletin. 2009; 3:469-473. Available at: http://ksu.edu.ru/nauchnaya-deyatelnost/nauchnye-zhurnaly/vestnik-kgu.html (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Andriadi I.P., Tyomina S.Yu. [Main applications of case-technologies in professional training of a teacher]. Eksperiment i innovatsii v shkole = Experiment and Innovations in Secondary School. 2010; 3:2-4. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=15209625 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Thistlethwaite J.E., Davies D., Ekeocha S., Kidd J.M., MacDougall C., Matthews P. et al. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23. Medical Teacher. 2012; 34(6):e421-e444. (In Eng.) DOI: 10.3109/0142159X.2012.680939

Noy S., Patrick R., Capetola T., McBurnie J. Inspiration from the classroom: A mixed method case study of interdisciplinary sustainability learning in higher education. Australian Journal of Environmental Education. 2017; 33(2):97-118. (In Eng.) DOI: 10.1017/aee.2017.22

Durneva E.E. Case study approach as a tool for the final state certification of bachelors. Mezhdunarodnyy zhurnal eksperimentalnogo obrazovaniya = International Journal of Experimental Education. 2014; 1-2:13-15. Available at: https://www.expeducation.ru/ru/article/view?id=4544 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Alexeeva E.A., Shcherbakova A.V. Innovative means of evaluation of the academic achievement. Yazyk, kommunikatsiya i sotsialnaya sreda = Language, Communication and Social Environment. 2017; 15:151-159. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=30690989 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Kiseleva N.R. [On using case-technologies in the quality control of learners’ proficiency in vocational schools]. Obrazovaniye i obshhestvo = Education and Society. 2014; 5(88):13-15. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=22798385 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Sofina V.N., Salkova O.V., Bannikova D.Ya., Marchenko T.S. Assessment of professional competence of the teacher of higher education institution. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal = Siberian Pedagogical Journal. 2013;

:19-24. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=20171938 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Igna O.N. Terminological tasks for methodical training of foreign language teachers. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta = Tomsk State Pedagogical University Bulletin. 2015; 10(163):94-99. Available at: https://vestnik.tspu.edu.ru/files/vestnik/PDF/articles/igna_o._n._94_99_10_163_2015.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Ilyinykh S.A., Altukhova T.A. Methodological study of the state officials’ vocational competencies: Communicative aspect. Teoriya i praktika obshhestvennogo razvitiya = Theory and Practice of Social Development. 2014; 1:78-81. Available at: http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2014/1/s%D0%BEci%D0%BEl%D0%BEgiy%D0%B0/ilyinykh-altukhova.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Zakirova A.F., Zheglova O.A. Formation methods of pedagogical concepts in teacher training. Spetsifika pedagogicheskogo obrazovaniya v regionakh Rossii = Specific Features of Pedagogical Education in regions of Russia. 2015; 1:40-41. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=25594813 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Tsvetkova S.E., Polukeyeva E.V. Diagnostics of development of foreign language communicative competence of future teachers in professional education. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo

universiteta = Journal of Volgograd State Pedagogical Universtiy. 2013; 7(82):88-92. Available at: http://izvestia.vspu.ru/files/publics/82/88-92.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Ermishina E.Yu., Abramova N.S. Aspects of the perception of educational text for chemistry older learners (on the basis of experimental data). Sovremennye naukoemkiye tekhnologii = Modern High-Tech Technologies. 2016; 9(3):505-509. Available at: https://www.top-technologies.ru/ru/article/view?id=36259 (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Daley B.J. Using concept maps in qualitative research. In: Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the 1st Int. Conference on Concept Mapping. Pamplona; 2014. p. 191-197. Available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.133.6537&rep=rep1&type=pdf (accessed 05.02.2018). (In Eng.)

Mintzes J.J., Wandersee J.H., Novak J.D. Assessing science understanding: A human constructivist view. San Diego: Academic Press, 2000. Available at: https://www.elsevier.com/books/assessing-scienceunderstanding/mintzes/978-0-12-088534-3 (accessed 05.02.2018). (In Eng.)

Novak J.D. Concept maps and vee diagrams: Two metacognitive tools for science and mathematics education. Instructional Science. 1990; 19:29-52. Available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.4923&rep=rep1&type=pdf (accessed 05.02.2018). (In Eng.)

Bershadskaya E.A., Bershadskiy M.E. [Tasks for diagnostics of comprehension of links between concepts]. Innovatsionnye proekty i programmy v obrazovanii = Innovative Projects and Programs in Education. 2011; 4:26-32. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=16773584 (accessed 05.02.2018). (In Russ.)

Bordovskaia N.V., Koshkina E.A. Study of terminological competence of a teacher in the field of didactics: Theoretical foundations, methods and results. Izvestiya Rossiyskoy Akademii obrazovaniya = Journal of the Russian Academy of Education. 2017; 4:31-36. Available at: http://www.mpsu.ru/sites/default/files/u903/iz_rao_n4_1site.pdf (accessed 05.02.2018). (In Russ., abstract in Eng.)

Опубликован
2018-12-13
Раздел
Академическая интеграция